ekat esikot!

keskiviikko 10. toukokuuta 2017

Ensimmäiset esikot puutarhaani haalin lapsuuskodista,  ne ovat keltaisen ja oranssinsävyisiä kevätesikoita. Pikkuhiljaa esikkoni ovat lisääntyneet, niitä on hankittu myös matkoilta Englannista, Ruotsista ja Unkaristakin. Esikoita hankin lisäksi aina messuilta, tosin tämä kevät teki siihen sääntöön poikkeuksen.



 Tällä hetkellä esikoita on hyvin montaa eri väriä ja lajeja ainakin palloesikko, Julianesikko, japaninesikko, suikeroesikko, tähkäesikko ja joku englantilainen. Esikot on melko suojaisessa ja aurinkoisessa paikassa, aurinkopihalla. Joskus olen harmitellut, että ovat aivan sekaisin ja nimetkin jo hukassa, mutta toisaalta tälläinen sekameteli on tosi hauska.





Haaveissani on saada kokoelmaan lisää mustia, tai hyvin tumman värisiä esikoita. Haaveilen myös englantilaistyyppisistä keltareunaisista, joiden kotiuttamisessa en ole vielä onnistunut. Saa kiitos vinkata, jos tiedät mistä löytyisi!

12 kommenttia:

  1. Tuo näyttää aika tummalta, joka ei ole vielä aukaissut nuppujaan.
    Esikot ovat oikeita söpöläisiä. Sinulla näyttää olevan niitä paljon. Mun viime vuonna Barnhavenista tilatut eivät selvinneet talven yli. Paikka ei ole oikein aurinkoinen. Ehkä ne olisi pitänyt istuttaa aurinkoisempaan paikkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On mulla joitain tummia jo kokoelmassa, mutta lisää mahtuu. Ja mieluusti suomen oloihin tottuneita, kun ei nuo ulkomaan hankinnat pärjää.

      Poista
  2. Minä olen vasta viime vuosina ihastunut esikoihin, muutamia jo löytyy puutarhasta, mutta lisääkin mahtuu;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bloggauksien myötä tämä munkin innostus on hurahtanut. Esikoita mahtuu pieniinkin paikkoihin ;)

      Poista
  3. Kauniita! Meillä on pari Esikkoa, etupihan penkkiin niitä voisi kyllä haalia lisää, ovat kyllä kauniita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla nämä puutarhassa niin, että väriläiskät ainakin näkyy kun olen sisällä sohvalla. Tuonne kylmään ulkoilmaan kun ei aina huvita mennä.

      Poista
  4. Jopas sulla onkin kaunis kokoelma esikoita! Toivottavasti löydät etsimäsi erikoisuudet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä sieltä vielä muitakin on nousemassa, tässä vain ekat. Jostain ne joskus löytyy, uskon niin.

      Poista
  5. Sain palloesikon juuri tuliaislahjaksi. Koskahan sen uskaltaa pihaan istuttaa?

    VastaaPoista
  6. Mä niin tykkään esikoista, ihania!

    VastaaPoista